Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

FAQ

Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?
Selecteer het appartement van jouw voorkeur en controleer of je voldoet aan de inkomenseisen. Vul je profiel in onder de button "huren". Je ontvangt dan van Woontank een mail met meer uitleg over de procedure en welke documenten je moet aanleveren om je in te schrijven. Het aanleveren van alle benodigde documenten geschied digitaal via de website onder je eigen profiel. Indien je een woning krijgt toegewezen (onder voorbehoud van de finale credit check) en je deze accepteert, wordt een uitgebreide credit check uitgevoerd en wordt je voorgedragen als kandidaat aan de eigenaar. Als dit akkoord wordt bevonden gaan we over tot het ondertekenen van de huurovereenkomst.

Moet ik inschrijfkosten betalen?
Je hoeft geen inschrijfkosten te betalen en je zoekprofiel aanmaken is gratis. 

Wat zijn de inkomenseisen om te huren?
Om een woning te huren gelden de volgende inkomenseisen:
-   Single: gemiddeld bruto maandinkomen van ca. 3,5x de maandhuur 
-   Stel: gemiddeld bruto maandinkomen van ca. 4,5x de maandhuur

Kan ik als student een huurwoning krijgen?
Nee, het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomenstoets, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan.
Tenzij aan deze eisen wordt voldaan is het voor studenten niet mogelijk een woning te huren. Er worden helaas geen garantstellingen door derden (ouders) geaccepteerd.

 

Welke documenten dien ik aan te leveren / uploaden?

Identiteit

Van iedere huurder en eventuele medehuurder is nodig:

  • Een uittreksel uit het basisregistratie persoonsregister met je volledige woongeschiedenis. Deze kan je opvragen bij de gemeente (niet ouder dan 3 maanden). Je moet inloggen met DigiD. Kies voor "Variabel Uittreksel" en geef in het veld "aanvullende informatie" aan dat het om een historisch uittreksel gaat.
  • Een verklaring van je huidige verhuurder / hypotheekhouder (niet ouder dan 3 maanden). Dit is alleen voor jou van toepassing als je niet inwonend bent. Ben jij wél inwonend? Dan hoef je dit document niet aan te leveren. Klik hier om het document te downloaden.

Loondienst

  • Een werkgeversverklaring (niet ouder dan 3 maanden).Klik hier om het document te downloaden.
  • Gewaarmerkte kopie arbeidsverleden en loongegevens van het UWV (niet ouder dan 1 maand). Zie aparte vraag/antwoord voor de handleiding van waar je dit bestand kunt opvragen. Houdt er rekening mee dat je dit document alleen kunt aanvragen met je DigiD.

Zelfstandig ondernemer

De volgende documenten dien je bij een eigen bedrijf naast de identiteitsdocumenten aan te leveren:

  • Inkomen aantonen met de inkomensverklaring van de belastingdienst. Deze kun je zelf aanvragen door in te loggen met je DigiD op Mijn Belastingdienst. Klik hier om te bekijken hoe je dit doet. Let op: je kunt dit document alleen opvragen met je DigiD. Je kunt ook je voorlopige IB van het afgelopen jaar gebruiken.
  • Balans, winst- en verliesrekening over het meest recente volledig boekjaar.
  • Uittreksel uit het Kamer van Koophandel register.

Heb je geen inkomensverklaring dan is een accountantsverklaring met jaarrekening noodzakelijk.

Gepensioneerd

Kopie jaaropgave pensioen / AOW.

Eigen vermogen

Indien jouw eigen vermogen meer dan € 20.000,- bedraagt en je wilt dit (voor een deel) meenemen in de toetsing, dan dien je dit aan te tonen met een kopie dagafschrift van een Nederlandse bankrekening.

Heb je een koopwoning?

Bij een koopwoning zijn de volgende situaties mogelijk en dien je de volgende documenten te uploaden:

De woning is verkocht:

  • (Voorlopige) koopakte.
  • Jaaropgaven van hypotheekverstrekker OF een nota van afrekening. 

Als je de hypotheek aanhoudt, dan dient het inkomen voldoende te zijn om de hypotheeklasten en de huurkosten te dragen.

  • Bankafschriften met hierop de maandelijkse hypotheeklasten.

Echtscheiding

In geval van scheiding is het van belang dat je je financiële positie kunt onderbouwen op basis van het scheidingsconvenant, zodat wij kunnen vaststellen of er voldoende financiële middelen zijn om de huursom te dragen ten opzichte van het inkomen.

Zorg te allen tijde voor duidelijk leesbare PDF bestanden. Indien een document uit meerdere pagina's bestaat, voeg ze dan samen tot één PDF. Er zijn voor Mac en PC verschillende programma’s beschikbaar of google even op PDF samenvoegen.

Het aanleveren van documenten via email of hard-copy per post is niet mogelijk.

Heb je een medehuurder? Upload dan beiden je persoonlijke documenten! 

 

Waar kan ik het inschrijfformulier en andere benodigde documenten vinden?
Alle documenten kun je bij je profiel op Woontank downloaden. Het inschrijfformulier kan je onder je eigen profiel digitaal invullen zodra de inschrijving van het betreffende project is gestart.

Waar kan ik een werkgeversverklaring vinden?
Een standaard werkgeversverklaring kun je bij je profiel op Woontank downloaden.

Hoe worden de appartementen toegewezen?
Aan de hand van de voor die woningen gestelde inkomenseis en beschikbaarheid worden de woningen toegewezen. Over de toewijzing kan niet worden gecorrespondeerd.

Wanneer hoor ik of ik de woning toegewezen krijg?
Doorgaans krijgt je binnen twee weken nadat al je documenten compleet zijn aangeleverd bericht over de verdere procedure en manier van toewijzing. 

Wat is de minimale huurtermijn?
Je huurt voor minimaal 1 jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand. Een voorbeeld: je geeft op 19 april aan dat je de huur wilt opzeggen, dan beëindigt de huurovereenkomst op 1 juni.

Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?
De servicekosten zijn kosten bovenop de kale huur. Een indicatie van de servicekosten is ca. 80 euro per maand. Dit kan echter afwijken, de hoogte is afhankelijk van het type gebouw en de te leveren diensten.

Waarvoor betaal ik servicekosten?
Voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoner gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen.  Deze kosten worden betaald van de servicekosten.  

Wat zijn de maandelijkse energiekosten?
Uw individuele kosten voor energie zijn afhankelijk van uw verbruik.

Is de indeling bij ieder appartement hetzelfde?
Nee, bij alle woningtypes kunnen er onderling verschillende indelingsvarianten zijn. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend, wijzigingen voorbehouden.

Huren is zorgeloos! Waarom?
Je weet als huurder waar je aan toe bent. Je bent flexibel, geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s en na het eerste huurjaar heb je een opzegtermijn van 1 maand. En het groot onderhoud? Daar heb je geen omkijken naar.