Veel gestelde vragen

Algemeen
Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?

Maak een profiel aan op onze website!

Via het aanmaken van een profiel kan je aangeven naar welk project(en) je voorkeur uitgaat en kunnen wij je in de toekomst gericht benaderen zodra er in deze projecten beschikbaarheid is.

Maak derhalve een profiel aan op onze website zodat je op de hoogte wordt gehouden bij nieuw aanbod in de toekomst en de exacte start van de inschrijvingen van de diverse projecten.

Ga hiervoor naar: Profiel aanmaken

Moet ik inschrijfkosten betalen?

Je kan je gratis via onze website registreren en je interesse(s) kenbaar maken. Je wordt dan geheel vrijblijvend op de hoogte gehouden van ons aanbod en ontvangt bij de start van een inschrijvingsperiode nadere informatie over de procedure.

Wat zijn de inkomenseisen om te huren?

Om een woning te huren kan je de volgende inkomenseisen als richtlijn aanhouden (let op, er kunnen afhankelijk van het project andere voorwaarden door verhuurder gesteld worden):

-   Single: gemiddeld bruto maandinkomen exclusief toeslagen van ca. 4x de maandhuur 
-   Stel: gemiddeld bruto maandinkomen exclusief toeslagen van ca. 5x de maandhuur

Wij verhuren woningen in de vrije sector voor de groep Young Professionals. Dus een vast regelmatig inkomen is van belang. Onze toets volgt de richtlijnen van het NIBUD.

Je inkomen kun je aantonen met behulp van de download van "mijn arbeidsverleden en loongegevens" via het UWV. Ben je uitzendkracht? Dan dien je te beschikken over minimaal een fase B uitzendcontract.

Ben je IB ondernemer of ontvang je pensioen of uitkering? Dan kun je je inkomen aantonen middels een accountantsverklaring of inkomensverklaring van de belastingdienst.

Vrij beschikbaar vermogen (meer dan 20.000 euro) op een Nederlandse bankrekening kan gebruikt worden voor de inkomenstoets. Deel het totale vermogen door 120 en tel het op bij je bruto maandinkomen.

Heb je onvoldoende vast inkomen dan kunnen we je helaas niet helpen in de vrije sector. Je kunt dan een woning bij een corporatie huren, eventueel met subsidie.

Kan ik als student een huurwoning krijgen?

Nee, het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomenstoets, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan. 

Tenzij aan deze eisen wordt voldaan is het voor studenten niet mogelijk een woning te huren via Woontank. Er worden helaas geen garantstellingen door derden (ouders) geaccepteerd. 

Welke stukken dien ik aan te leveren / uploaden?

Indien er woningen beschikbaar zijn en de inschrijving is geopend, dien je de volgende stukken (digitaal via je profiel) aan te leveren. 

Identiteit

Van iedere huurder en eventuele medehuurder is nodig:

  • Een uittreksel uit het basisregistratie persoonsregister. Hierop staat je woongeschiedenis beschreven. Deze kan je opvragen bij de gemeente (niet ouder dan 3 maanden).
  • Een verklaring van je huidige verhuurder / hypotheekhouder (niet ouder dan 3 maanden). Dit is alleen voor jou van toepassing als je niet inwonend bent. Ben jij wél inwonend? Dan hoef je dit document niet aan te leveren.

Loondienst

  • Een werkgeversverklaring (niet ouder dan 3 maanden).
  • Gewaarmerkte kopie arbeidsverleden en loongegevens van het UWV. Zie aparte vraag/antwoord voor de handleiding van waar je dit bestand kunt opvragen. Houdt er rekening mee dat je dit document alleen kunt aanvragen met je DigiD.


Zelfstandig ondernemer
Als ondernemer kun je je inkomen aantonen met een inkomensverklaring van de belastingdienst over de twee meest recente jaren. Dit formulier kun je gratis aanvragen via de belastingtelefoon 0800 0543. Je kunt ook je voorlopige IB van het afgelopen jaar gebruiken.

Heb je geen inkomensverklaring dan is een accountantsverklaring met jaarrekening noodzakelijk.

De volgende documenten dien je bij een eigen bedrijf naast de standaard documenten aan te leveren:

  • Inkomen aantonen met de inkomensverklaring van de belastingdienst. Deze kun je zelf aanvragen door in te loggen met je DigiD op Mijn Belastingdienst. Klik hier om te bekijken hoe je dit doet. Let op: je kunt dit document alleen opvragen met je DigiD.
  • Balans, winst- en verliesrekening over het meest recente volledig boekjaar.
  • Accountantsverklaring (of inkomensverklaring van de belastingdienst).
  • Uittreksel uit het Kamer van Koophandel register.

Gepensioneerd

Kopie jaaropgave pensioen / AOW.


Eigen vermogen
Indien jouw eigen vermogen meer dan € 20.000,- bedraagt en je wilt dit (voor een deel) meenemen in de toetsing, dan dien je dit aan te tonen met een kopie dagafschrift van een Nederlandse bankrekening.

 

Heb je een koopwoning?

Bij een koopwoning zijn de volgende situaties mogelijk en dien je de volgende documenten te uploaden:

De woning is verkocht:

  • (Voorlopige) koopakte.
  • Jaaropgaven van hypotheekverstrekker OF een nota van afrekening. 

Als je de hypotheek aanhoudt, dan dient het inkomen voldoende te zijn om de hypotheeklasten en de huurkosten te dragen. 

  • Bankafschriften met hierop de maandelijkse hypotheeklasten.

Echtscheiding
In geval van scheiding is het van belang dat je je financiële positie kunt onderbouwen op basis van het scheidingsconvenant, zodat wij kunnen vaststellen of er voldoende financiële middelen zijn om de huursom te dragen ten opzichte van het inkomen.

 

Bij Woontank werken we zoveel mogelijk digitaal, handig voor jou en we houden hiermee huren betaalbaar.

Zodra je een beschikbare woning hebt gevonden of je kunt inschrijven voor een project zie je de button "Huren". Hiermee maak je een profiel en voegen wij de mogelijkheid toe om je documenten te uploaden.

upload deze onder je profiel.

Zorg voor duidelijk leesbare PDF bestanden. Indien een document uit meerdere pagina's bestaat, voeg ze dan samen tot één PDF. Let op: zorg dat de grootte van je bestanden niet groter zijn dan totaal 32 MB. Dit is het maximum wat je kan uploaden.

Er zijn voor Mac en PC verschillende programma’s beschikbaar of google even op PDF samenvoegen.

Het aanleveren van documenten via email of hard-copy per post is helaas niet mogelijk.

Heb je een medehuurder? Upload dan beiden onder je eigen profiel je persoonlijke documenten!

Alleen complete dossiers worden in behandeling genomen, dus check het nog een keer goed! Zonder de benodigde documenten kunnen we je inschrijving helaas niet in behandeling nemen.

Waar kan ik het inschrijfformulier vinden?

Het inschrijfformulier is online beschikbaar zodra de inschrijving van het betreffende project is gestart. Je kunt dan onder de button "huren" bij het type van jouw voorkeur het inschrijfformulier digitaal invullen en aan ons versturen. Indien de inschrijvingsperiode niet actief is, kan je alleen je interesse kenbaar maken, je wordt dan op de hoogte gehouden zodra de verhuur start.

Let op: naast het inschrijfformulier zijn ook nog diverse andere documenten benodigd. Die kan je uploaden onder je profiel, nadat je het inschrijfformulier hebt ingevuld en verzonden. NB: Deze upload mogelijkheid is alleen beschikbaar tijdens de inschrijvingsperiode van het betreffende project of indien er een specifieke bestaande woning beschikbaar is gekomen. Zonder deze documenten wordt je inschrijving niet in behandeling genomen.

Hoe worden de appartementen toegewezen?

Aan de hand van de voor die woningen gestelde inkomenseis, beschikbaarheid, volledigheid van je dossier en finale credit check worden de woningen toegewezen. De toewijzing is aan de best passende kandidaat. Over de toewijzing kan niet worden gecorrespondeerd.

Wanneer hoor ik of ik de woning toegewezen krijg?

Zodra de inschrijvingsperiode van het betreffende project is gesloten worden alle dossiers beoordeeld. Daarna ontvang je nader bericht per e-mail.

Wat is de minimale huurtermijn?

Je huurt voor minimaal 1 jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand. Een voorbeeld: je geeft op 19 april aan dat je de huur wilt opzeggen, dan beëindigt de huurovereenkomst op 1 juni.

Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?

Ja, de servicekosten zijn kosten bovenop de kale huur. Een indicatie van de servicekosten is ca. 80 euro per maand. Dit kan echter afwijken, de hoogte is afhankelijk van het type gebouw en de te leveren diensten.

Voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten. Je ontvangt altijd hiervan een separate opgave en jaarlijks een overzicht van de servicekosten. De samenstelling van de servicekosten is in een wettelijk kader bepaald. Meer informatie vind je op de website van de rijksoverheid. 

Wat zijn de maandelijkse energiekosten

Naast de huurprijs en servicekosten moet je rekening houden met een aantal andere vaste lasten. Je individuele kosten voor energie zijn afhankelijk van je verbruik. Verder betaal je belastingen als huurder; waterschapsbelasting en afvalstoffenheffing. Voor de kosten voor verzekering van je inboedel, vraag je verzekeringsadviseur.

Waarvoor betaal ik servicekosten?

Voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten.

Kan ik parkeren bij mijn nieuwe woning?

Bij diverse projecten zijn parkeerplaatsen te huur (niet onbeperkt). Deze parkeerplaatsen zijn afzonderlijk te huur, niet verplicht. Voor informatie over het huren van deze parkeerplaatsen (niet onbeperkt) kan je contact opnemen met Woontank.

Conform gemeentelijke informatie wordt door de gemeente Amsterdam aan huurders geen parkeervergunning voor straat parkeren verstrekt . Bij de diverse complexen zijn parkeerplaatsen te huur (niet onbeperkt) in de bij het gebouw behorende parkeergarages.

Er wordt door de verhuurder geen medewerking verleend aan het invullen van eventuele separate aanvraagformulieren van de gemeente voor straat parkeren.

Huren is zorgeloos! Waarom?

Je weet als huurder waar je aan toe bent. Je bent flexibel, geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s en na het eerste huurjaar heb je een opzegtermijn van 1 maand. En het groot onderhoud? Daar heb je geen omkijken naar.

Hoe scherm ik mijn ID af?

Het legitimatiebewijs dient afgeschermd te worden. Niet afgeschermde legitimatiebewijzen kunnen wij niet accepteren. Dit doe je op de volgende manier:

Indien je geen app kunt of wilt downloaden, kun je ook onderstaande acties ondernemen;

  • Maak een foto van je paspoort of identiteitskaart met je mobiele telefoon of scan je ID in.
  • Schrijf op de kopie dat het een kopie is.
  • Schrijf op de kopie voor wie of welk product de kopie is.
  • Schrijf op de kopie de datum waarop je de kopie afgeeft.
  • Streep je burgerservicenummer door in het document (onleesbaar). 
    Je BSN nummer komt 2 keer voor op je paspoort, ook in de strook nummers onderaan. 

Gebruik je Windows, dan kun je dat makkelijk doen met een programma als Paint. Voor Mac-gebruikers is er bijvoorbeeld Paintbrush. Voor je smartphone zijn er ook allerlei apps waarmee je foto’s kan bewerken.

Knutsel je liever op papier, maak dan op een kopieerapparaat een kopie van je paspoort, schrijf de naam van het ontvangende bedrijf erop plus de datum, streep met een zwarte stift je BSN door, scan de kopie in of maak er een duidelijke foto van met je smartphone.

Je hebt nu een veilige kopie die je kan uploaden in je online profiel.

Kan ik een woning bezichtigen?

Nieuwbouw:

Aangezien het nieuwbouw woningen betreffen en er op de bouwplaats hard wordt gewerkt en er strenge regels gelden voor het betreden van het bouwproject, kunnen we de woningen niet zomaar betreden.

Bezichtigingen worden derhalve niet gepland. 

We plaatsen wel veel foto's van de bouwprojecten op onze Facebook pagina, Youtube kanaal en Instagram account, leuk om te volgen!

Blijf hiervan op de hoogte via onze Facebook paginaYoutube kanaal en ons Instagram account WoontankNL en maak daarnaast ook een profiel op onze website aan, zodat we je nieuwsbrieven kunnen versturen!

Bestaande bouw:

Voor de appartementen in bestaande bouw worden, zodra een woning beschikbaar komt, bezichtigingsafspraken gemaakt met de kandidaten.

Waar kan ik een werkgeversverklaring vinden?

Een standaard werkgeversverklaring kun je bij je profiel op de Woontank website downloaden en sturen wij tevens mee in de verschillende nieuwsbrieven die je ontvangt als je je interesse voor dat project kenbaar hebt gemaakt.

Laat deze invullen door je werkgever en scan hem vervolgens in. Indien je werkgever niet beschikt over een bedrijfsstempel kan je het formulier ook uitprinten op briefpapier van je werkgever.

Waar kan ik een verhuurdersverklaring vinden?

Een standaard verhuurdersverklaring kun je bij je profiel op de Woontank website downloaden en sturen wij tevens mee in de verschillende nieuwsbrieven die je ontvangt als je je interesse voor dat project kenbaar hebt gemaakt.

Laat deze invullen door je huidige verhuurder en scan hem vervolgens in.

Let op: Dit is alleen voor jou van toepassing als je niet inwonend bent. Ben jij wél inwonend? Dan hoef je dit document niet aan te leveren.

Waar vind ik de download van mijn arbeidsverleden en loongegevens bij het UWV?

Waar vind ik de download van mijn arbeidsverleden en loongegevens?

Ga naar de website www.uwv.nl en ga naar de omgeving voor particulieren. Dit kun je bovenaan de website kiezen.

Op de homepage zie je aan de rechterkant een groen vak om in te loggen met jouw DigiD.

Klik in het groene vak op Mijn UWV.

Je wordt doorgeleid naar de inlogpagina waarop je kunt inloggen met jouw DigiD gegevens.

Wanneer je bent ingelogd wordt je doorgeleid naar jouw UWV-omgeving. 

In de linker kolom vindt je een menu. Klik in dit menu op “persoonlijke gegevens.” 

Klik op deze pagina in het vak met  “Arbeidsverleden” op de knop “controleren.”

Je wordt doorgeleid naar de pagina met "uw arbeidsverleden".

Aan de rechterkant van de pagina zie je een vak met “Verzekeringsbericht.” Hier vink je het hokje bij “Burgerservicenummer” uit. Dit is informatie die wij niet in ons bezit mogen hebben. 

De vinkjes bij Arbeidsverleden, Arbeidsverleden detailgegevens en Loongegevens laat je staan. Dit is de informatie die wij wél nodig hebben.

Vervolgens klik je op “Download printversie (pdf)”

Dit PDF bestand sla je op en upload je vervolgens in jouw online dossier.

Steltloper
Huren in Steltloper

De voorwaarden om in de Steltloper te kunnen huren vind je elders in de veelgestelde vragen op deze pagina. 

De online inschrijving voor de tweekamerappartementen loopt van 27 augustus t/m 7 september 2018.

Poort van Toorop / Sandebak
Huren in Poort van Toorop / Sandebak

Sandebak:

Alle woningen in Sandebak zijn verhuurd. Inschrijven is helaas niet meer mogelijk. Naar verwachting komen er rond juni 2019 weer woningen beschikbaar.

Poort van Toorop:

Alle woningen in Poort van Toorop zijn verhuurd. Inschrijven is helaas niet meer mogelijk. Naar verwachting komen er rond januari 2019 weer woningen beschikbaar.

TOON Utrecht
Huren in TOON Utrecht

Alle woningen in Toon Utrecht zijn verhuurd. Inschrijven is helaas niet meer mogelijk. Naar verwachting komen er rond november 2019 weer woningen beschikbaar.

Coubertin Zeeburg
Huren in Coubertin Zeeburg

De exacte voorwaarden om in Coubertin Zeeburg te kunnen huren zijn op dit moment nog niet vastgesteld. Als richtlijn kan je de voorwaarden aanhouden zoals opgenomen onder de veel gestelde vragen op deze website, echter kunnen hier geen rechten aan worden ontleend.

Naar verwachting start de verhuur begin 2019 en wordt het gebouw rond mei/juni opgeleverd echter hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

Pulse One en Two
Huren in Pulse One en Two

De exacte voorwaarden om in Pulse One en Two te kunnen huren zijn op dit moment nog niet vastgesteld. Als richtlijn kan je de voorwaarden aanhouden zoals opgenomen onder de veel gestelde vragen op deze website, echter kunnen hier geen rechten aan worden ontleend.

Naar verwachting start de verhuur in de eerste helft van 2020 en wordt het gebouw in de tweede helft van 2020 opgeleverd, echter hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

Over Woontank
Wie zijn wij?

Woontank is de verhuurorganisatie voor Young Professionals die een woning willen huren in Amsterdam.

Wanneer je een profiel aanmaakt kunnen wij je op de hoogte houden van nieuwe huurwoningen. Wij regelen dan ook de bezichtigingen en het huurcontract.

Woontank praat via Facebookpagina Woontank en meetings direct met Young Professionals. Zo komen wij te weten wat de woonwensen zijn die we vervolgens weer delen met de verschillende verhuurders.

Contact

Heb je vragen? Check dan eerst even onder de meest gestelde vragen of je vraag hier toevallig al tussen staat! Zo niet, dan kun je via onze website het contactformulier invullen en versturen. Wij reageren doorgaans binnen 2 werkdagen. 

Heb je dringende vragen? Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen ca. 8.30 uur en 17.00 uur.

Bel met +31 (0)20 -205 10 91.

Ben je huurder van één van onze gebouwen?

Bij de oplevering van jouw appartement krijg je van ons een uitgebreide (digitale) huurdersmap, waar alle informatie staat over zaken die je als huurder moet weten. 

Heb je vragen over je appartement? Bijvoorbeeld bij een storing of schade? Kijk dan even in je huurdersmap, daar staan de gegevens in van de beheerder van jouw complex. Die kan je benaderen!

Woning zoeken
Hoe bepaal ik mijn maximale huur?

Om een woning te huren gelden de volgende inkomenseisen (let op, afhankelijk van het project kunnen afwijkingen voorkomen):

  • huur je alleen: gemiddeld bruto maandinkomen van ca. 4x de maandhuur 
  • huur je samen:gemiddeld bruto maandinkomen van ca. 5x de maandhuur
Dus: deel je bruto maand inkomen door 4 als je alleen huurt, of als je samen huurt door 5, en je ziet het maximale huurbedrag.
Kunnen studenten huren bij Woontank?

Helaas niet.

Woontank is primair gericht op Young Professionals, mensen met een baan of bedrijf en een vast (start) inkomen. Onze woningen zijn altijd in de vrije sector, dus zonder huursubsidie.

Voor studenten zijn er andere oplossingen. Bij Woontank kun je dus niet huren als je student bent. Tenzij je over een vast inkomen beschikt volgens de inkomens toets.

Garantstellingen van ouders of derden zijn niet mogelijk.

Inkomen en toetsing
Hoe kan ik veilig mijn gegevens delen? Hoe scherm ik mijn ID af?

De digitale inschrijving biedt vele voordelen. Je kunt zelf direct aan de gang en hoeft geen afspraak te maken bij de makelaar. Dat bespaart ons beiden tijd en geld. Je hoeft dan ook geen inschrijfkosten of courtage te betalen.   We gaan vertrouwelijk om met je gegevens. Maar je kunt zelf ook een hoop doen. Deel geen inlognamen en wachtwoorden met anderen.

Als je kopieën of scans maakt zorg er dan voor dat de relevante gegevens zoals je naam en adres zichtbaar blijven. Natuurlijk mag je niet relevante gegevens van je bankafschrift doorhalen en zet op je kopieën de datum en vermeld waarvoor je ze hebt beschikbaar gesteld. Bijvoorbeeld: Kopie uitsluitend voor huur van Appartement in “project” Amsterdam. Dan voorkomen we samen misbruik.  

Na afronding van de inschrijfprocedure worden de documenten vernietigd.

Wij vragen om een kopie van je paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument om een huurovereenkomst op te kunnen maken. Bij ondertekening van het huurcontract zal je gevraagd worden je originele ID-document te laten zien.

Het legitimatiebewijs dient afgeschermd te worden. Niet afgeschermde legitimatiebewijzen kunnen wij niet accepteren. Dit doe je op de volgende manier:

Indien je geen app kunt of wilt downloaden, kun je ook onderstaande acties ondernemen;

  • Maak een foto van je paspoort of identiteitskaart met je mobiele telefoon of scan je ID in.
  • Schrijf op de kopie dat het een kopie is.
  • Schrijf op de kopie voor wie of welk product de kopie is.
  • Schrijf op de kopie de datum waarop je de kopie afgeeft.
  • Streep je burgerservicenummer door in het document (onleesbaar). 
    Je BSN nummer komt 2 keer voor op je paspoort, ook in de strook nummers onderaan. 

Gebruik je Windows, dan kun je dat makkelijk doen met een programma als Paint. Voor Mac-gebruikers is er bijvoorbeeld Paintbrush. Voor je smartphone zijn er ook allerlei apps waarmee je foto’s kan bewerken.

Knutsel je liever op papier, maak dan op een kopieerapparaat een kopie van je paspoort, schrijf de naam van het ontvangende bedrijf erop plus de datum, streep met een zwarte stift je BSN door, scan de kopie in of maak er een duidelijke foto van met je smartphone.

Je hebt nu een veilige kopie die je kan uploaden in je online profiel.

Wat zijn de inkomenseisen?

Om een woning te huren gelden de volgende inkomenseisen:
-   Single: gemiddeld bruto maandinkomen exclusief toeslagen van ca. 4x de maandhuur 
-   Stel: gemiddeld bruto maandinkomen exclusief toeslagen van ca. 5x de maandhuur

Let op: afhankelijk van het project kunnen de voorwaarden afwijken. Bovengenoemde inkomenseisen gelden als richtlijn.

Hoe bepaal ik mijn inkomen?

Wij verhuren woningen in de vrije sector voor de groep Young Professionals. Dus een vast regelmatig inkomen is van belang. Onze toets volgt de richtlijnen van het NIBUD.

Je inkomen kun je aantonen met behulp van loonstroken, bij een vast dienstverband van minimaal 12 maanden. Ben je uitzendkracht? Dan dien je te beschikken over minimaal een fase B uitzendcontract.

Ben je IB ondernemer of ontvang je pensioen of uitkering? Dan kun je je inkomen aantonen middels een accountantsverklaring of inkomensverklaring van de belastingdienst.

Vrij beschikbaar vermogen op een Nederlandse bankrekening kan gebruikt worden voor de inkomenstoets. Deel het totale vermogen door 120 en tel het op bij je bruto maandinkomen.

Heb je onvoldoende vast inkomen dan kunnen we je niet helpen in de vrije sector. Je kunt dan een woning bij een corporatie huren, eventueel met subsidie.

Over huren
Huren in 5 Stappen

Stap 1, zoeken

Zoek een woning die bij je past. Wij hanteren een inkomenstoets die gangbaar is volgens de richtlijnen van het NIBUD. Grofweg je bruto maandinkomen gedeeld door 4 is je maximale huurbudget. Meer info zie je bij inkomen en toetsing.

Alle beschikbare woningen zie je op deze website. Is de woning van je voorkeur (nog) niet beschikbaar? Vul dan je profiel in. Je ontvangt dan bericht als er woningen beschikbaar komen in de toekomst.

Stap 2, profiel of direct huren

Met een profiel houden we je op de hoogte van nieuwe woningen en woningen die opnieuw beschikbaar komen omdat de huidige huurder gaat verhuizen.

Zie je nieuwe projecten of ontvang je bericht en wil je de woning huren? Dan zie je ook de knop "huren" op de site bij de betreffende woning/project. Bij het klikken op "huren" start dan het formulier voor de aanvraag.

Stap 3, woning aanvragen

Met het online formulier worden je vragen gesteld over je inkomen, vermogen en huidige woning. Deze worden gebruikt om te beoordelen of we je kunnen accepteren. Daarnaast word je profiel aangevuld met een upload mogelijkheid. Hierin kun je de benodigde documenten uploaden. Alleen complete dossiers worden in behandeling genomen, dus let goed op wat er allemaal benodigd is om je aanvraag in behandeling te nemen.

Stap 4, contract

Afhankelijk van de beschikbaarheid van de woning (bij nieuwbouw is er vaak een beperkte inschrijfperiode) ontvang je bericht of we je kunnen accepteren als huurder. Dan ontvang je verdere uitleg over de vervolg procedure, contract en sleuteloverdracht.

Stap 5, verhuizen

Als je contract is getekend en alle overeengekomen betalingen zijn afgerond, wordt er een afspraak gemaakt voor de sleuteloverdracht. Bij nieuwbouw ligt de datum van sleuteloverdracht niet vast. Je wordt uiterlijk 4 weken van te voren geïnformeerd over de exacte opleverdatum. Daarna kun je verhuizen!

Uploaden

Als je ingelogd bent onder je eigen profiel en de inschrijvingsperiode van het project van voorkeur is actief, dan zie je verschillende upload mogelijkheden staan onder "documenten" in je profiel. Gebruik degene die je nodig hebt om je gegevens naar ons te uploaden. Je hoeft ze dus niet allemaal te gebruiken.

Je kunt eenmaal geüploade documenten niet verwijderen of aanpassen.

Wil je iets toevoegen of aanpassen maak dan een nieuwe upload in de nog beschikbare linkjes. Stuur ons even een mail met je aanpassing.

Als je klaar bent kun je dit met een vinkje aangeven en aan ons verzenden.

Ik heb een woning gevonden en wil huren

Selecteer het appartement van jouw voorkeur en controleer of je voldoet aan de inkomenseisen. Is de woning of het project beschikbaar klik dan op "huren". Ook als je al een zoekprofiel hebt!

Je opent dan een online aanvraagformulier. Aansluitend zie je meer uitleg over de procedure en welke documenten je moet aanleveren om je aanvraag af te ronden.

Het aanleveren van alle benodigde documenten gaat uitsluitend digitaal via de website onder je eigen profiel. Indien je een woning krijgt toegewezen (onder voorbehoud van een compleet dossier en een finale credit check) en je deze accepteert, wordt een uitgebreide credit check uitgevoerd en wordt je voorgedragen als kandidaat aan de eigenaar. Als dit akkoord wordt bevonden gaan we over tot het opmaken en ondertekenen van de huurovereenkomst.

Waar kan ik mijn documenten naar toe sturen?

Bij Woontank werken we zoveel mogelijk digitaal, handig voor jou en we houden hiermee huren betaalbaar.

Zodra je een beschikbare woning hebt gevonden of je kunt inschrijven voor een project zie je de button "Huren". Hiermee maak je een profiel en voegen wij de mogelijkheid toe om je documenten te uploaden.

upload deze onder je profiel.

Zorg voor duidelijk leesbare PDF bestanden. 

Het aanleveren van documenten via email of hard-copy per post is helaas niet mogelijk.

Heb je een medehuurder? Upload dan beiden onder je eigen profiel je persoonlijke documenten.

Alleen complete dossiers worden in behandeling genomen, dus check het nog een keer goed! Zonder de benodigde documenten kunnen we je inschrijving helaas niet in behandeling nemen.

Ik kan niet uploaden?

Uploaden kan in je profiel. Je dient dan ingelogd te zijn op onze website middels je gebruikersnaam en wachtwoord. Maak dus eerst een profiel aan indien je deze nog niet hebt.

Let op, je kunt alleen uploaden als de woning daadwerkelijk te huur is of de inschrijving voor het nieuwbouwproject gestart is. Dit staat dan duidelijk aangegeven.

Heb je een standaard zoekprofiel, dan is de upload mogelijkheid niet altijd beschikbaar.

Wil je huren en dus je documenten uploaden, dan klik je bij het project van je keuze of de beschikbare woning op de button "huren". Ook als je al een zoekprofiel hebt!

Je krijgt vervolgens een uitgebreid invulformulier waar naar o.a. inkomen, dienstverband, vermogen enz. gevraagd wordt. Nadat je dit hebt ingevuld ontvang je de instructies voor uploaden en zie je deze mogelijkheid in je profiel. 

Ik huur een woning via Woontank en wil iets in mijn huurovereenkomst wijzigen.

Indien je een woning huurt en je wil graag een wijziging aanvragen op je reeds getekende huurovereenkomst, dan kan je dit verzoek schriftelijk indienen via info@woontank.nl.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld het toevoegen van een medehuurder, een aanpassing van de borg of indien je door onvoorziene omstandigheden je contract voortijdig wil beëindigen. 

Je aanvraag wordt ter beoordeling voorgelegd aan de verhuurder, waarna je vanzelfsprekend nader bericht ontvangt over de mogelijkheden en bijbehorende kosten.

 

Opleveringsniveau
Is er een (model)woning te bezichtigen?

Nieuwbouw:

Aangezien het nieuwbouw woningen betreffen en er op de bouwplaats hard wordt gewerkt en er strenge regels gelden voor het betreden van het bouwproject, kunnen we de woningen niet zomaar betreden.

Bezichtigingen worden derhalve niet gepland. 

We plaatsen wel veel foto's van de bouwprojecten op onze Facebook pagina, Youtube kanaal en Instagram account, leuk om te volgen!

Blijf hiervan op de hoogte via onze Facebook paginaYoutube kanaal en ons Instagram account WoontankNL en maak daarnaast ook een profiel op onze website aan, zodat we je nieuwsbrieven kunnen versturen!

Bestaande bouw:

Voor de appartementen in bestaande bouw worden, zodra een woning beschikbaar komt, bezichtigingsafspraken gemaakt met de kandidaten.

Zijn er plattegronden beschikbaar?

Zodra beschikbaar worden op onze website etage en woningplattegronden geplaatst. Deze plattegronden zijn een impressie en geven een goede weergave van de werkelijkheid. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend, wijzigingen voorbehouden.

Let op dat in het gebouw altijd gespiegelde versies kunnen voorkomen en dat de maatvoering op de plattegrond ter indicatie is. Dit kan in werkelijkheid altijd iets afwijken. Wil je meubilair op maat laten maken of bijvoorbeeld gordijnen bestellen, meet dan altijd eerst zelf na oplevering de exacte maten van je appartement op om problemen te voorkomen. 

Hoe worden de muren afgewerkt?

Algemeen:

In nieuwbouw komen altijd zogenaamde krimpscheuren voor. Dit is niet te voorkomen en de scheurtjes kunnen zelfs pas na maanden nog in de woning optreden en zichtbaar worden. Het eventueel "wegwerken" hiervan is aan de huurder.

Poort van Toorop / Sandebak / Steltloper / TOON Terwijde / Coubertin Zeeburg:

De wanden worden in principe saus en/of behangklaar opgeleverd. Het exacte opleverniveau wordt echter altijd nader gecommuniceerd zodra dit definitief is vastgesteld met de aannemer. In het algemeen worden de muren nagenoeg glad opgeleverd met een dunne witte basis laag (let op: dit is zeker niet dekkend). Je dient het appartement zelf (te laten) te sausen en de wanden verder af te werken. Goed afstoffen en voorstrijken is absoluut aan te bevelen, aangezien nieuwe stucmuren veel verf opzuigen en niet geschikt zijn om direct overheen te sausen.

Daarnaast heb je zonder goede voorstrijk / behandeling kans op het afbrokkelen van de dunne stuclaag. Het herstel hiervan is dan volledig voor eigen rekening en eigen risico.

De plafonds in de woningen zijn gespoten wit en hoeven niet meer gesausd te worden.

Bestaande bouw:

Bij reeds opgeleverde woningen kan de afwerking per woning verschillen. Dit is pas bekend op het moment dat een appartement beschikbaar komt.

Kan ik zelf een badkamer of keuken uitkiezen?

Nee, alle woningen worden voorzien van een keuken met inbouwapparatuur en een comfortabele badkamer. 

Hoe wordt de keuken opgeleverd?

Alle keukens zijn in principe voorzien van diverse inbouwapparatuur, zoals bijvoorbeeld een combi-magnetron, een afzuigkap, een koelvriescombinatie (evt met vriesvak), kookplaat en een vaatwasser. De indeling en uitvoering kan per woning cq project verschillen.

Let op, per project kunnen er uitzonderingen voorkomen waarbij het mogelijk is dat er meer of minder apparatuur in de keuken aanwezig is. Lees het exacte opleverniveau onder het betreffende project op deze website.

Moet ik nog een vloer leggen en waar moet ik rekening mee houden?

Ja, de nieuwbouw woningen worden kaal opgeleverd. Je dient zelf een vloer te (laten) leggen.

Let wel op dat hier speciale eisen aan verbonden zijn (o.a. contactgeluidsisolatie). 

Voorwaarden en kwaliteitseisen:
1. Er dient een ondervloer te worden aangebracht die moet voldoen aan een contactgeluidsisolatiewaarde van +1O db volgens NEN- en ISO 717-2. Deze gegevens staan vermeld op de verpakking.

2. De totale dikte van de vloerbedekking mag niet meer dan 15 mm bedragen, inclusief ondervloer.

3. De vloer moet worden vrij gehouden van de wanden om geluidsoverdracht te voorkomen
of u moet randisolatie toepassen.

4. De ondervloer mag niet worden vastgezet door middel van spijkers, schroeven (er kunnen leidingen liggen!) of verlijming.

5. Aanbrengen van plavuizen en andere steenachtige vloerafwerking is niet toegestaan.

Voor vragen of bij twijfel kan je altijd contact opnemen met de technische dienst van Fris Vastgoed Management, tel (020) 301 77 35.
 

Om geluidsoverlast te voorkomen is ons advies om niet met "hoge" hakken in huis te lopen. Ook wanneer aan alle eisen die in de verklaring voor een harde vloer staan opgenomen is voldaan, kunnen je buren toch geluidsoverlast ervaren. Er kan bij overlast te allen tijde een inspectie / controle worden uitgevoerd door de verhuurder en er kunnen naar aanleiding hiervan aanpassingen noodzakelijk zijn die voor eigen rekening komen.

Indien je een reeds bestaande woning gaat huren en de vloer van de vertrekkend huurder overneemt, gelden de bovengenoemde voorwaarden ook. Je neemt de verplichting van de vertrekkend huurder over.

 

Waar bevindt zich de wasmachine aansluiting?

In de woningen is de wasmachine aansluiting veelal gesitueerd in de berging in het appartement.

Is er een aparte berging bij de woning?

De appartementen zijn veelal voorzien van een berging in de woning (let op, er zijn uitzonderingen!). Daar bevindt zich de aansluiting voor de wasmachine/droger.

Daarnaast hebben sommige woningen ook nog een aparte berging in de kelder onder het gebouw (let op, hier zijn er uitzonderingen, bv bij het project Sandebak en Toon Utrecht zijn geen aparte bergingen buiten de woning aanwezig).

Indien de woning een aparte berging in de kelder heeft is deze niet voorzien van elektra (behoudens een lichtpunt) en het is verboden om in deze berging een stroomverbruikend apparaat (b.v. vrieskist) te plaatsen dat aangesloten is op het algemene elektriciteitsnet.

Check de informatie per project voor alle details en uitzonderingen.

Privacy
Waar vind ik informatie over de privacy, cookie en gebruiksvoorwaarden van Woontank?

Op onze website via de knop "privacy" kan je uitgebreide informatie vinden over de privacy- cookie- en gebruiksvoorwaarden van Woontank.

Wil je meer informatie, dan kan je te allen tijde een email sturen naar info@woontank.nl.

Welke gegevens worden bewaard en kan ik dit inzien?

Als je via onze site je interesse kenbaar maakt voor een specifiek project of zoekopdracht aanmaakt hebben wij alleen je naam en email adres in ons bestand, zodat wij je per mail op de hoogte kunnen houden van het verhuurproces cq. aanbod.

Heb je je in het verleden ingeschreven en meer persoonlijke informatie dan alleen je naam en email adres achter gelaten, dan hebben wij dit conform de nieuwe regels van de Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming verwijderd uit ons systeem.

Heb je je ingeschreven voor een woning tijdens de inschrijvingsperiode van een specifiek project, dan kan je alle gegevens terugvinden onder je eigen profiel met een door jezelf aangemaakte gebruikersnaam en wachtwoord.

 

Ik wil geen email meer ontvangen, hoe kan ik dit regelen?

Indien je van ons geen emails meer wenst te ontvangen kan je je uitschrijven voor verdere mailingen. Dit kan je doen via de button die je onderaan iedere verzonden nieuwsbrief vindt.

Lukt dit je niet, dan kan je uiteraard te allen tijde een email sturen naar info@woontank.nl, waarna wij direct zorgen dat je uitgeschreven wordt. 

Worden mijn gegevens bewaard?

Documenten worden niet langer dan nodig bewaard. Indien je bijvoorbeeld geen huurder wordt van een woning en je hebt tijdens de inschrijvingsperiode wel documenten geüpload in het systeem, wordt de informatie van alle ingeschreven kandidaten standaard door ons verwijderd uit het systeem zodra het betreffende complex is opgeleverd aan alle huurders.

Terug